Jaki jest wpływ języka angielskiego na globalną komunikację

Język angielski stał się międzynarodowym medium komunikacyjnym nie tylko w biznesie, ale w naszym codziennym życiu : ‘’ must-have’’ w pracy, w podróżach czy w kontaktach z obcokrajowcami.

Angielski dla firm Warszawa

Angielski na świecie

Te dane mówią same za siebie: 1,5 miliarda ludzi mówi po angielsku, w ponad 50 krajach angielski jest jednym z głównych języków urzędowych, dla 427 milionów osób angielski to język ojczysty. Szacuje się ,że ponad 2 miliardy osób uczy się języka angielskiego, to dwa razy więcej niż w 2006 roku. Ponad jedna trzecia pracowników na świecie posługuje się podstawowym angielskim biznesowym. Turystyka, usługi IT, Bankowość i Handel Międzynarodowy, Edukacja, Lotnictwo to branże, w których język angielski jest niezbędny w komunikacji globalnej. Ponad 70 % światowego wzrostu będzie pochodzić z rynków wschodzących (z ang. emerging markets), ale tylko 13% absolwentow z tych krajów jest przygotowana do pracy w międzynarodowych firmach. Przyczyna jest prosta, brak dobrej znajomości języka angielskiego.

Internet a media społecznościowe

Angielski przoduje, jeśli chodzi o Internet ( 565 milionów użytkowników,) i media społecznościowe: Twitter 39% , Facebook 52% użytkowników. Tuż za nim plasują się chiński oraz hiszpański. Coraz więcej firm korzysta z nowych mediów jako sposobu na znalezienie odpowiedniego pracownika.

Problemy w komunikacji

Uczymy się języka obcego , który jest precyzyjny i bardziej złożony. Dużą trudność mogą nam sprawiać slangi czy idiomy używane przez native speakerów. To może spowodować narastającą frustrację i kwestionować naszą znajomość języka na spotkaniach biznesowych. Jeśli mieszkasz lub masz klientów w np. w Wielkiej Brytanii, zwróć uwagę na to w jaki sposób Brytyjczycy komunikują się w pracy, np. formy grzecznościowe w kontaktach bezpośrednich, emailach. Z drugiej strony błędem jest myślenie, że nauka słówek i gramatyka są jedynym rozwiązaniem. To jak komunikujemy się w naszym ojczystym języku (szybkość mówienia, jasny przekaz, budowa zdań , mowa ciała) będzie miało dużo wpływ na naukę języka obcego.

Zrozumieć Brytyjczyka

Wydawać by się mogło, że naród , którego język odniósł globalny sukces, łatwo zrozumieć. Nic bardziej mylnego. Brytyjczycy nie zawsze wyrażają swoje poglądy w bezpośredni sposób, a te poniższe przykłady tego dowodzą:

What the British say What the British mean What others understand
That’s not bad That’s good That’s poor
Quite good A bit disappointing Quite good
Very interesting That is clearly nonsense They are impressed
I almost agree I don’t agree at all He’s not far from agreement
You must come for dinner It’s not an invitation, I’m just being polite I will get an invitation soon
That is a very brave proposal You are insane He thinks I have courage

Tagi: 

Continue reading

4 Kroki do poznania kultury kraju Twojego klienta.


Może wybierasz się w podróż zagraniczną lub twoi najlepsi klienci są cudzoziemcami ? Chciałbyś lepiej przygotować się do spotkania i poznać bliżej kulturę kraju twojego klienta? Może któraś z poniższych wskazówek okaże się dla Ciebie pomocna.

  • Krok 1. Porozmawiaj z kimś, kto mieszkał lub pracował w kraju twojego klienta. Na pewno dowiesz się dużo więcej od osoby, która ma za sobą już takie doświadczenie.
  • Krok 2. Śledź blogi osób opisujące życie za granica ( z ang. Expat). Pamiętaj, że opinie ‘expatów’ mogą być subiektywne, dlatego nie wyciągaj pochopnym wniosków.
  • Krok 3. Czytaj, oglądaj i słuchaj wiadomości.
  • Krok 4. Zapisz się na kurs języka obcego. Kilka lekcji da Ci lepszy start i pewność siebie. Zaangażuj swojego nauczyciela. Zapytaj się o ciekawe miejsca do zobaczenia, o jego doświadczenia z kulturą kraju, do którego wyjeżdżasz.

Angielski dla firm

Masz już przydatne informacje o kraju i firmie, z którą będziesz współpracować. Na co warto jeszcze zwrócić uwagę? Nie tylko komunikacja werbalna jest kluczowa, ale i niewerbalna. Kiedy będziesz na pierwszym spotkaniu biznesowym, obserwuj zachowania twoich klientów. Szczególnie zwróć uwagę na mimikę twarzy, kontakt wzrokowy, odległość miedzy rozmówcami, fizyczny kontakt. Następnie, i z wyczuciem, postaraj się zachowywać podobnie. Kiedy rozmówca stoi zbyt blisko Ciebie (a tak jest np. w jego kulturze), nie oddalaj się zbyt gwałtownie, ponieważ mógłby to źle zinterpretować.

Na początku nie unikniesz kulturowych pomyłek. Z czasem rozwiniesz swoją kompetencję międzykulturową. Zdobędziesz wiedzę i doświadczenie, które umożliwią Ci efektywniejszą komunikację z klientami.

Aplikacje, które Ci się przydadzą w podroży biznesowej i nie tylko:

Evernote umożliwia robienie szybkich notatek, a Evernote Business służy do lepszej współpracy z Twoim zespołem czy klientem.

Dzięki TuneIn można słuchać audycji radiowych z całego świata. Readlang pomoże Ci w przetłumaczeniu słownictwa z zagranicznych stron, a później stworzyć fiszki do nauki słownictwa. Flipboard stworzy twój osobisty magazyn z wybranymi przez Ciebie tematami.

Tagi: kurs języka obcego, kompetencja międzykulturowa, podróż biznesowa

 ACENTO |  Kursy Językowe dla firm