Jaki jest wpływ języka angielskiego na globalną komunikację
Język angielski stał się międzynarodowym medium komunikacyjnym nie tylko w biznesie, ale w naszym codziennym życiu : ‘’ must-have’’ w pracy, w podróżach czy w kontaktach z obcokrajowcami.
Angielski na świecie
Te dane mówią same za siebie: 1,5 miliarda ludzi mówi po angielsku, w ponad 50 krajach angielski jest jednym z głównych języków urzędowych, dla 427 milionów osób angielski to język ojczysty. Szacuje się ,że ponad 2 miliardy osób uczy się języka angielskiego, to dwa razy więcej niż w 2006 roku. Ponad jedna trzecia pracowników na świecie posługuje się podstawowym angielskim biznesowym. Turystyka, usługi IT, Bankowość i Handel Międzynarodowy, Edukacja, Lotnictwo to branże, w których język angielski jest niezbędny w komunikacji globalnej. Ponad 70 % światowego wzrostu będzie pochodzić z rynków wschodzących (z ang. emerging markets), ale tylko 13% absolwentow z tych krajów jest przygotowana do pracy w międzynarodowych firmach. Przyczyna jest prosta, brak dobrej znajomości języka angielskiego.
Internet a media społecznościowe
Angielski przoduje, jeśli chodzi o Internet ( 565 milionów użytkowników,) i media społecznościowe: Twitter 39% , Facebook 52% użytkowników. Tuż za nim plasują się chiński oraz hiszpański. Coraz więcej firm korzysta z nowych mediów jako sposobu na znalezienie odpowiedniego pracownika.
Problemy w komunikacji
Uczymy się języka obcego , który jest precyzyjny i bardziej złożony. Dużą trudność mogą nam sprawiać slangi czy idiomy używane przez native speakerów. To może spowodować narastającą frustrację i kwestionować naszą znajomość języka na spotkaniach biznesowych. Jeśli mieszkasz lub masz klientów w np. w Wielkiej Brytanii, zwróć uwagę na to w jaki sposób Brytyjczycy komunikują się w pracy, np. formy grzecznościowe w kontaktach bezpośrednich, emailach. Z drugiej strony błędem jest myślenie, że nauka słówek i gramatyka są jedynym rozwiązaniem. To jak komunikujemy się w naszym ojczystym języku (szybkość mówienia, jasny przekaz, budowa zdań , mowa ciała) będzie miało dużo wpływ na naukę języka obcego.
Zrozumieć Brytyjczyka
Wydawać by się mogło, że naród , którego język odniósł globalny sukces, łatwo zrozumieć. Nic bardziej mylnego. Brytyjczycy nie zawsze wyrażają swoje poglądy w bezpośredni sposób, a te poniższe przykłady tego dowodzą:
What the British say | What the British mean | What others understand |
That’s not bad | That’s good | That’s poor |
Quite good | A bit disappointing | Quite good |
Very interesting | That is clearly nonsense | They are impressed |
I almost agree | I don’t agree at all | He’s not far from agreement |
You must come for dinner | It’s not an invitation, I’m just being polite | I will get an invitation soon |
That is a very brave proposal | You are insane | He thinks I have courage |
Tagi:
nauka języka obcego, Język angielski, angielski biznesowy, hiszpański, komunikacja